Nordic walking

Nordic Walking blijft ongekend populair. Nordic Walking kan het beste omschreven worden als: het wandelen met poles (stokken) waarbij de poles gebruikt worden als extra afzetmogelijkheid naast de afzet vanuit de benen. U traint met Nordic Walking dus uw hele lichaam! Het is een ideale sport voor mensen die op een pittige en leuke manier in de buitenlucht aan hun conditie willen werken. Maar ook als u wilt afvallen, of lage rugklachten heeft, is Nordic Walking zeer geschikt. U versterkt namelijk uw rug- en buikspieren, naast uw been- en armspieren! Voldoende beweging is goed voor de gezondheid. Een sterker hart, een gezond lichaamsgewicht, sterkere botten en spieren, een goede fitheid en een grotere weerstand tegen ziekte, zijn de voordelen die bij een leven met voldoende beweging horen. Ook voor mensen met gezondheidsproblemen is voldoende beweging belangrijk. Bewegen is niet alleen erg gezond, maar ook leuk en ontspannend. Vooral als u het samen met anderen kunt doen. Het is stimulerend en geeft u de mogelijkheid nieuwe contacten op te doen. In het Amsterdamse Bos in Amstelveen bieden wij u een uitdagend programma aan: Nordic Walking!

 

Cursus Nordic Walking: voor wie?

De cursus Nordic Walking is geschikt voor iedereen, van jong tot oud, die aan zijn conditie wil werken. U hoeft er absoluut geen topconditie voor te hebben. Iedereen die 1 uur pittig kan wandelen is welkom. Dit geldt ook als u een chronische aandoening, overgewicht of een ander gezondheidsprobleem heeft.

 

Over de cursus

De cursus Nordic Walking bestaat uit 10 lessen van 1 uur in 10 weken. Een les is gevarieerd van opzet. Door een goede opbouw van de training en vooral door het aanleren van de juiste techniek, is de kansop blessures zeer gering. Aan uw techniek wordt dan ook zeer veel aandacht besteed. Daarom worden de groepen verdeeld in beginners en gevorderden. Iedere wandeltraining begint met een warming-up. Daarna wordt duurtraining afgewisseld met tempo of interval looptrainingen. Tussendoor doet u verschillende oefeningen voor alle spiergroepen. Ter cooling down wandelt u in een rustig tempo terug. Door de wandeltraining verbeteren uw uithoudingsvermogen en kracht. U loopt verschillende wandelroutes.

 

Groepgrootte

De wandelgroepen bestaan uit minimaal 10 en maximaal 20 personen. Afhankelijk van de groepsgrootte zijn er één of twee begeleiders.

 

Deskundige docenten

De cursus wordt geleid door fysiotherapeuten en bewegingsconsulenten van Fysiotherapiepraktijk Dekker, die daarvoor een speciale opleiding hebben gevolgd. Nordic Walking is een initiatief van Fysiotherapiepraktijk Dekker in samenwerking met Amstelring LedenService (Thuiszorgorganisatie).

 

Medische bezwaren

Indien u twijfels heeft over uw lichamelijke conditie, maak dan eerst een afspraak voor een screening bij Fysiotherapiepraktijk Dekker. Wij adviseren u of Nordic Walking geschikt is voor u en zo ja op welk niveau. Wij bieden namelijk ook Nordic Walking aan op medische indicatie. Deelname aan de recreatieve cursus is op eigen risico.

 

Waar en wanneer

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen worden er trainingen op verschillende dagen/tijdstippen (ma-avond en di/do-ochtend) aangeboden. De trainingen vinden plaats in het Amsterdamse bos.

 

Wat heeft u nodig

Trek kleding aan die comfortabel zit en niet te wijd is, goed vocht opneemt en regen- bestendig is. Verder is het belangrijk dat u goed zittende, waterdichte wandelschoenen heeft, die voldoende steun geven.