Claudicatio intermittens (etalagebenen)

Home » Fysiotherapie » Chronische aandoeningen » Claudicatio intermittens

Claudicatio intermittens (etalagebenen)

Claudicatio intermittens wordt in de volksmond ook wel ‘etalagebenen’ genoemd en is een uiting van doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van slagaderverkalking (atherosclerose).

Slagaderverkalking komt bij ieder mens voor, het is een onderdeel van het ouderdomsproces. De bloedvaten worden door de jaren heen minder elastisch, stug en dik. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan; een zogenaamde stenose. Op deze plaats passeert minder bloed. Door de beschadiging en de trage stroomsnelheid van het bloed kan zich bij zo’n vernauwing gemakkelijk een stolsel vormen, dat een vat uiteindelijk geheel afsluit. Doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van vernauwde of afgesloten slagaders kunnen op verschillende manieren tot uiting komen.

Claudicatio intermittens is een uiting van Perifeer Arterieel Vaatlijden (PAV), en wordt veroorzaakt door slagaderverkalking. Slagaderverkalking komt ook op andere plaatsen in het lichaam voor.

Looptherapie

Bij patiënten met claudicatio intermittens is aangetoond dat looptherapie leidt tot verbetering van de pijnvrije loopafstand, waardoor de kwaliteit van leven verbetert. Fysiotherapie Dekker is aangesloten bij Claudicationet en meerdere therapeuten zijn bijgeschoold voor het begeleiden van deze patiëntengroep.

Informatie

Wilt u meer informatie over de behandeling van Etalagebenen? Neem dan contact op met Fysiotherapie Dekker op, 020-6418641 of via ons contactformulier.

Etalagebenen?

Het is aangetoond dat looptherapie leidt tot verbetering van de pijnvrije loopafstand, waardoor de kwaliteit van leven verbetert.